030 - 267 99 93 Of chat via WhatsApp
Ma t/m do 09.00-19.00 Vr 09.00-17:30 Za 10.00-17.00

De voor- en nadelen van een dieselauto 

Na het dieselgate drama heeft de reputatie van de dieselauto een flinke knauw opgelopen. Onterecht, vinden merken als Bosch en Volkswagen; de diesel heeft wel degelijk een toekomst. Waarom zou je een diesel boven een benzine auto verkiezen, wat zijn de voor- en nadelen van de motor en hoe zit het dan met de milieuzones? Je leest het hier.

Wat is diesel nou eigenlijk?

Net als benzine komt ook diesel voort uit het splitsen van aardolie. Het grote verschil met benzine is het feit dat de diesel onder hoge druk vanzelf ontbrandt. Waar je bij benzine eerst een vonk nodig hebt, is hierbij diesel geen sprake van. Dit maakt de dieselauto minder gevoelig voor storingen en dus een stuk betrouwbaarder (de dieselmotor kan zelfs onder water gewoon blijven draaien). Dus hoewel de motorbelasting een stukje hoger is, zijn de onderhoudskosten een stuk lager. Dit maakt het rijden van een dieselauto een stuk aantrekkelijker - zeker wanneer er vaak grote afstanden gereden worden. 

De voordelen van diesel

  • De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is.
  • De motor is zuiniger.
  • De auto’s hebben een langere levensduur.
  • De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
  • Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.


De nadelen van diesel

  • De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter.
  • Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger.
  • De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. 
  • Dieselauto’s hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto’s.


Milieuzones

Een milieuzone is een gebied waar voertuigen, welke te veel fijnstof uitstoten, geweerd worden. Fijnstof is slecht voor de gezondheid en daarom wordt de uitstoot binnen steden beperkt. In Utrecht, Rotterdam en Amsterdam gelden er regels voor de dieselauto’s. 

  • Amsterdam: Hier mag je met een diesel rijden, echter krijg je geen parkeervergunning meer voor diesels met een bouwjaar voor 2005. 
  • Utrecht: Is het bouwjaar van de diesel na 2001? Dan mag je hier gewoon rijden. 
  • Rotterdam: Is het bouwjaar van de diesel na 2001? Dan mag je hier gewoon rijden. 


Dit betekent dat het weren van diesels binnen de milieuzones alleen geldt voor de oudere modellen. Overweeg je dus om een diesel te financial leasen? Dan rijd jij zonder problemen door de milieuzones heen. 

Omslagpunt

Wanneer kies je voor een diesel en wanneer kies je voor een benzineauto? Het omslagpunt ligt vaak bij het aantal kilometers dat je maakt, omdat de wegenbelasting bij een diesel aanzienlijk hoger is. Dit kun je gemakkelijk berekenen door de wegenbelasting op jaarbasis te berekenen en dit vervolgens ook te doen met de jaarlijkse benzine/diesel kosten. Door beiden te vergelijken, weet jij direct wat voor jou het voordeligst is. 

Vragen? Neem dan gerust contact met ons op! Je belt ons via 030 267 99 93 of vult gemakkelijk het contactformulier in. Wij helpen je graag verder.