030 - 267 99 93 Of chat via WhatsApp
Ma t/m do 09.00-19.00 Vr 09.00-17:30 Za 10.00-17.00

Het dieselgate drama: alle ins- en outs 

Het emissieschandaal van Volkswagen, ook wel Dieselgate genoemd, heeft sinds september 2015 voor veel commotie en ophef gezorgd. De invloed van dit drama is zodanig dat ook de huidige dieselmarkt er nog steeds onder te lijden heeft. Maar wat was er nu ook alweer gaande omtrent dit drama en hoe staat de huidige markt ervoor? We nemen alle ins- en outs nog een keer met je door. 

Wat is Dieselgate nu eigenlijk?

Het Dieselgate drama draaide om één ding: de manipulatie van het verbrandingsgedrag van dieselmotoren van autofabrikant Volkswagen. Volkswagen en andere grote namen in de autobranche maakten gebruik van zogenaamde ‘sjoemelsoftware’. Met deze software herkende de boordcomputer wanneer er een officiële test uitgevoerd werd en greep het deze kans aan om een verhoogde dosis ureum in de uitlaatgassen te spuiten. Dit resulteerde in een verlaagde uitstoot van stikstof. De uitstoot werd in zoverre verlaagd dat het zich onder de maximale norm bevond. Hierdoor werd de auto toch op de weg toegelaten. In Jip en Janneke taal wil dit dus zeggen dat Volkswagen auto’s op de weg bracht, die officieel niet aan de norm voldeden.  

De impact op de reputatie van diesel

Dit zorgde niet alleen voor imagoschade voor Volkswagen. Ook de reputatie van dieselauto’s liep een flinke knauw op. Hoewel deze fraude drie jaar geleden ontdekt werd, is de impact nog altijd aanwezig. Zo voerde steden milieuzones in om de ‘gevaarlijke’ dieselauto’s te weren. De commotie rondom het Dieselgate drama resulteerde in een massale diesel dump. Iedereen wilde linea recta van die Diesel af. Ook krantenkoppen als “de diesel is ten dode opgeschreven” en “de dieselauto verdwijnt uit ons straatbeeld”, hielpen zeker niet mee om de eens goede reputatie van diesel hoog te houden. Toch zijn er genoeg redenen om juist nu voor een dieselauto te kiezen.

De toekomst van de dieselauto

Toch rijdt drie jaar na al deze ophef, bijna de helft van alle auto’s op de Europese wegen nog steeds op diesel. Ook grote merken zoals Mercedes en Bosch dragen hun steentje aan bij aan een toekomst voor dieselauto’s. Zo komt Mercedes deze zomer nog met nieuwe dieselhybrides en komt Bosch met een nieuwe doorbraak in de dieseltechniek. Zoals Bosch-ceo Dr. Volkmar Denner tijdens de introductie van deze nieuwe doorbraak aankondigde: “Diesel heeft een toekomst. Vandaag willen wij de discussies over het einde van diesel voorgoed een halt toeroepen.” De dieselauto zal dus ook de komende jaren, nog veelvuldig in ons straatbeeld te zien zijn. 

Wil jij meer informatie over het leasen van een diesel auto of heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel ons via: 030 267 99 93. Wij helpen je graag verder op weg.