030 - 267 99 93 Of chat via WhatsApp
Ma t/m do 09.00-19.00 Vr 19 oktober 09.00-17:00 Za 20 oktober gesloten

Elektrisch vs. Semi-elektrisch rijden

donderdag 20 september 2018 om 12:00 uur
Uiteindelijk zullen we er allemaal in rijden: de schone, milieuvriendelijke elektrische en semi-elektrische auto’s vullen het straatbeeld van de toekomst. De auto’s produceren weinig tot geen schadelijke stoffen en CO₂ uitstoot, wat een goede invloed heeft op ons milieu. Er wordt dan ook continu geïnvesteerd om deze auto’s aantrekkelijker te maken. Lage gebruikskosten, een groeiend aanbod, lagere aanschafkosten, een verlaagde bijtelling én continue verbeterende accu prestaties maken de (semi-)elektrische auto, de auto van de toekomst. Maar wat is nu het verschil tussen een elektrische en semi-elektrische auto, en welke elektrische motor past bij jouw situatie?

De semi-elektrische auto

De 7% bijtelling in 2014 en 2015 maakte dat de semi-elektrische auto enorm steeg in populariteit. Net als de elektrische auto heeft ook de semi-elektrische auto een elektrische motor. Het grote verschil is dat de elektrische motor in dit geval ondersteund wordt door een ‘normale’ benzinemotor. Deze ondersteunende motor wordt door merken als BMW ook wel de ‘range extender’ genoemd. De benzinemotor zorgt er namelijk voor dat je elektrische auto langere ritten aan kan gaan. De benzinemotor in de semi-elektrische auto wekt namelijk tijdens het rijden elektriciteit op, en deze elektriciteit wordt direct doorgezet naar de elektrische motor. Dit zorgt ervoor dat je met de semi-elektrische auto langere ritten kunt maken. Is de accu helemaal leeg, dan rijdt de semi-elektrische auto automatisch door op benzine. Dit maakt de semi-elektrische auto een erg aantrekkelijke keuze wanneer er zowel korte als lange afstanden gereden worden. Wel houdt dit natuurlijk in dat er nog altijd regelmatig getankt moet worden. 


De elektrische auto

Zuinig, stil en gebruiksvriendelijk rijden: het wordt steeds aantrekkelijker - zeker met een elektrische auto. In tegenstelling tot de semi-elektrische variant rijdt de elektrische auto volledig op elektriciteit; tanken is dus verleden tijd. Dit is natuurlijk ongelooflijk goed voor het milieu, maar het brengt ook zo zijn beperkingen met zich mee. Bij de meeste semi-elektrische auto’s is de range volledig elektrisch dan ook heel laag (ongeveer 50 km). De volledig elektrische auto’s worden aangedreven door accupakketten van verschillende grootte. De eerste generatie elektrische auto’s maakte ritten tot zo’n 100 kilometer per acculading mogelijk, met nieuwe elektrische auto’s kom je al snel 200, tot wel 500 kilometer ver met een enkele acculading. Deze afstand wordt puur elektrisch gereden en de accu kan na de rit gewoon opgeladen worden aan een stopcontact. De volledig elektrische auto is dus ideaal voor gemiddeld tot laag woon-werk verkeer. 


Voordelen zakelijke lease

Zowel de elektrische als de semi-elektrische auto brengen veel voordelen met zich mee voor de zakelijke lease. Waar de bijtelling normaliter op 22% staat, wordt er in het geval van een zakelijke lease slechts 4% bijtelling berekend. Daarnaast hoef je géén BPM en motorrijtuigenbelasting af te dragen. 


Wil je meer weten over de mogelijkheden van elektrisch rijden? Neem dan contact met ons op via het contactformulier

Eerder bekeken artikelen